Såg en intressant broschyr från Electrolux Home, som kom med DN eller Svenskan. En reklamfolder som nog i första hand vänder sig till oss tanter. Vi som hänger i tvättstugan titt som tätt, vi som kanske önskade att vi hade en tvättstuga hemma i lägenheten. Mina fördomar säger mig att det är få karlar som tänker i de spåren, men vad vet man?
Omslaget pryds av en glad kvinna som ser jättetrevlig ut, vilken bra småbarnsmamma-typ, tänkte jag. Helt rätt val. När jag granskar broschyren lite mer ingående förstår jag att det är en av Sveriges mest framgångsrika idrottskvinnor. Är tyvärr lika usel på idrott som jag är bra på att samla ihop hundar och katter. Det är den fantastiska längdskidåkerskan Charlotte Kalla som står frontfigur och avsändare. En ungkvinna känd för sina idrottsbragder. Hon vann OS guld i 10 km fristil i Vancouver, 2008 fick hon Jerringpriset och 2011 blev hon Årets Kvinnliga Idrottare 2010. Jag har helt missat att hon är expert på tvättning, strykning och fläckborttagning. Googlar runt lite och ser om jag kan se något, tyvärr ingenting till min besvikelse. Men däremot fick jag upp ögonen för henne som underbar idrottskvinna.
Därför undrar jag nu varför Electrolux Home väljer en idrotterska som ansikte. Är det trovärdigt att hon designar en tvättstuga, givetvis tillsammans med en expert i ämnet? För mig ger det absolut ingen trovärdighet. De kvinnor man velat se där är Charlotte Reimersson eller Nina Yunkers, riktigt sköna tanter som kan sin sak. Förstå hur coolt det hade varit, med kvinnor som man genast förknippar med kvalitet inom detta område. Säger de att denna tvättmaskin är toppen, så skulle jag springa och köpa den nu. Men nu blir jag cynisk. Jag vet att Electrolux sponsrar flotta Charlotte och det kan de gott göra, för så många kvinnor som tvättat och fryst in sylt i deras produkter, så är det verkligen på tiden att de sponsrar denna superkvinna – men utan att hänga ut henne på detta märkliga sätt.
Kommentera