En minihistoria

onsdag, 22 augusti, 2012 av Karina Ericsson Wärn

Är en kjol något att bråka om ? Ja, om den är för kort och har två uppfinnare. Alltså har det bråkats en hel del om minikjolen som har beskrivits som ett ”brett skärp och i början av det optimistiska 60-talet presenterades samtidigt i London respektive Paris. I swinging London hette kjolens mamma Mary Quant (född 1934), och i haute-couturens vagga hette pappan André Courrèges (född 1923).

Utöver minikjolen hade föräldraparet inte mycket gemensamt. Mary Quant började sin designerkarriär med att sälja andras kläder i den egna butiken Bazaar på King’s Road. Innan dess hade hon gått tre år på konstskolan Goldsmith College of Art i London (1950–1953). Rätt snart, utan några större förkunskaper, började hon dock designa egna plagg. Hennes billiga, enkla, färgglada och lättkoordinerade plagg blev en omedelbar succé bland Londons hippa tonåringar. Äntligen fanns det kläder att köpa som inte påminde om föräldrarnas, utan som helt och hållet var deras egen generations. Populärast blev minikjolen, skärp som hängde på höften och minikjolens viktigaste tillbehör: den opaka strumpbyxan i knallig färg.

André Courrèges hade inte heller tänkt sig en framtid som modeskapare utan studerade först till civilingenjör. Denna karriär övergav han dock, liksom jobbet som pilot. År 1949 började han arbeta hos Balenciaga och 1961 öppnade han sitt eget ”hus” tillsammans med sin blivande fru, Cocqueline Barrière. Huset Courrèges futuristiska rymdstil kom att bli dåtidens mest kopierade ”look” – ett för tiden nytt modebegrepp.

På bilden: Marie-Louise Ekman (då gift De Geer) och Gunila Axén i plagg från Paco Rabanne, Foto: Carl Johan De Geer. Från utställningen och boken ”Vi hade fel!” av Carl Johan De Geer.

Precis som p-pillret (som lanserades 1961) bidrog till den sexuella revolutionen, orsakade minikjolen en revolution inom modet. Haute couturen upphörde att existera i ett salongsdammigt vacuum och började hämta inspiration från gatan (där minin förstås synts till innan den lanserades av Mary Quant och Courrèges). Balenciaga hörde inte till dem som tyckte att underbart är kort. I protest mot tidsandan de stängde sitt hus, vilket förstås inte satte stopp för minikjolen som gör comeback med jämna mellanrum.

Våren 2013 kan man kika närmare på det kortkorta 1960-tals modet. Då visar Waldemarsudde i Stockholm utställningen ”Vi hade fel!” fotografier av Carl Johan De Geer från Paris modehus 1967. I samband med utställningen ger förlaget Orosdi-Back ut en bok med samma titel. Den kan beställas här.

 

Kommentera

Lästips

Enkel puttanesca

av Karina Ericsson Wärn onsdag, 31 maj, 2017

Mugler och Montana

av Karina Ericsson Wärn söndag, 26 augusti, 2018

Linssoppa

av Karina Ericsson Wärn lördag, 6 februari, 2016

Cassoulet

av Karina Ericsson Wärn söndag, 1 juni, 2014

Underklädestvätt

av Karina Ericsson Wärn torsdag, 23 augusti, 2012

Hélène Absi om kashmirsjalen

av Karina Ericsson Wärn onsdag, 29 oktober, 2014

Forma håret

av Karina Ericsson Wärn fredag, 11 augusti, 2017

Lika låg lön?

av Karina Ericsson Wärn söndag, 13 januari, 2013

Paristapas

av Karina Ericsson Wärn tisdag, 21 augusti, 2012

Cocktailparty

av Karina Ericsson Wärn onsdag, 12 december, 2012
Bläddra i arkivet