Mugler och Montana

söndag, 26 augusti, 2018 av Karina Ericsson Wärn

Våren 2007 gjorde 1980-talets signum, de breda axlarna, entré igen. Modet fylldes av influenser från den tid då Claude Montana (född 1949) kallades för ”The King of Shoulder Pads” och Thierry Mugler (född 1948) skapade vassa kläder för långbenta amazoner. Men, egentligen hade ingen av de båda fransmännen tänkt syssla med mode. Claude Montana gav sig i slutet av 1960-talet av till Swinging London. För att försörja sig började han göra smycken och accessoarer i papier-maché som uppmärksammades i bland annat Vogue. 1972 återvände han till Paris där han började arbeta hos MacDouglas, kända för sina lädervaror. Där lärde han sig allt värt att veta om skinn. 1977 lanserade han så sin första egna kollektion. Och redan från början blev Montana ansedd som en av världens mest inflytelserika designers.

Claude Montana, 1980-tal.

1980-talets moderedaktörer slogs om att få komma in på Montanas visningar och inbjudningar såldes på svarta börsen till skyhöga belopp. Claude Montanas look var smått aggressiv, både vad gäller den egna framtoningen och kollektionerna. Silhuetten var kaxigt hård med ett kubistiskt formspråk, dramatiska proportioner och maskulina snitt. Sexuellt laddat läder blandades med sensuell cashmere, silke och hård metallic. Kedjor och metallspännen var viktiga detaljer. Starkt enfärgat var vad som gällde, och favoritfärgerna var blått och rött.

Förkärleken till det aggressiva, monokroma, fetischistiska och överdrivna delade Montana med Thierry Mugler. Han hade börjat sin karriär som muskulös balettdansör. Men rätt snart blev det modevärlden och 1973 lanserade Mugler kollektionen ”Café de Paris”. Mugler inspirerades av science-fiction, insektsvärlden och klassisk Hollywood glamour med förföriska femme-fatale kvinnor. Mönster var bannlyst. Med sina teatraliska kollektioner där allt var extremt, kragarna gigantiska, axlarna megabreda och midjorna ultrasmala både chockerade han och roade.

När sedan 1990-talet anlände med budskap om att det inre var viktigare än det yttre, och en personlig nedtonad stil kom att ersätta 1980-talets uppklädda designer look – så blev Montana och Mugler snabbt passé. Men trettio år senare plockades deras stil upp igen, bland annat har deras värsta antagonist, Karl Lagerfeld (född 1938) inspirerats av den överdrivna silhuetten.

 

Kommentera

Lästips

Haute couture, del 1.

av Karina Ericsson Wärn onsdag, 6 mars, 2013

Underklädestvätt

av Karina Ericsson Wärn torsdag, 23 augusti, 2012

Grevinnans mustasch

av Karina Ericsson Wärn torsdag, 10 januari, 2019

Norma Kamali och dunkappan

av Karina Ericsson Wärn onsdag, 6 februari, 2013

På resa med Palmgrens

av Karina Ericsson Wärn onsdag, 14 januari, 2015

Fina händer

av Karina Ericsson Wärn söndag, 22 september, 2013

Lammfärsbiffar

av Karina Ericsson Wärn söndag, 19 januari, 2014

Läsarbrev om blanka strykmärken

av Karina Ericsson Wärn tisdag, 15 mars, 2016

Det kom ett läsarbrev

av Karina Ericsson Wärn söndag, 23 mars, 2014

Druvskola

av Karina Ericsson Wärn söndag, 28 juli, 2013
Bläddra i arkivet