Från diskbaljan till couturen

tisdag, 4 juli, 2017 av Karina Ericsson Wärn

Nämen du kan bara inte gå direkt från diskbaljan till en haute couture-visning, sade maken när jag stod där med händerna bland diskmedel och porslin. Kan jag visst det, svarade jag, tog av mig förklädet, splashade på mig lite Aqua di Parma, drog några drag med läppstiftet, och gick ut till min förbeställda bil och for iväg till Avenue Hoche i exklusiva 8e arrondissementet. Väl där, och bänkad på front-row i en mindre salong, fick jag ta del av danska Hyun Mi Nielsens idé om haute couture.


Hyun Mi Nielsen har tidigare arbetat hos Alexander McQueen och Givenchy, men debuterade förra säsongen under eget namn och är på inbjudan av den franska modefederationen med på haute couturens officiella visningsschema som gäst. Ett modets nålsöga som få tar sig igenom. Visningen bjöd delvis på klassiska haute couture former, men också på sliten denim! Det senare chockade mig en smula (trots att jag anser mig vara öppen för allt). Denim är ju så kallad ”workwear” och hör liksom inte hemma i de lyxiga tygernas sällskap. Fast…kanske ändå. I Paris (och överallt annars också) ser man den ena modebutiken efter den andra slå igen, försäljningen har flyttat till nätet. Massmodet i sig krymper, de som har råd inte enbart tänker ”hållbarhet” utan handlar också därefter. Hantverk i alla dess former är på väg tillbaka (vilket också märktes på Venedigbiennalen). Och om arbetaren idag är sysselsatt med att trycka på knappar, så är det kanske läge för den slitna denimen att göra entré i modets yttersta finrum: haute couturen. Och det enligt samma logik som har gällt för det här med att vara solbränd. En gång i tiden var solbränna arbetarklassens signum (när man arbetade ut på fältet). När sedan industrialismen slog igenom, och arbetaren flyttades in i mörka rum, så blev solbrännan istället överklassens ansikte. Solbrännan visade att man hade råd att vistas ute i solen. Nu får den slitna denimen fungera som representant för en tillvaro så luxuös att man inte ens behöver klä upp sig. Hos Hyun Mi Nielsen hade den bland annat omvandlats till släpande a-linje formade maxikjolar med förklädesbröst (se där!).

Kommentera