Loafers

onsdag, 25 mars, 2015 av Karina Ericsson Wärn
Ute efter något bekvämt? Varför inte satsa på ett par loafers, en klassiker som aldrig går ur tiden. Ett par loafers är låga, har en bred platt klack, saknar snörning, och är lika lätta att kliva i som ett par tofflor. Namnet loafers härstammar från ett land vi kanske inte förknippar med mode i första taget: Norge.

307929_AIX00_1523_002_web_full

1933 var amerikanska livsstilsmagasinet Esquire i vårt grannland för att skildra exotiska miljöer som skulle kittla läsarna på samma sätt som vi idag finner en njutning i färgstarka reportage från den afrikanska savannen. Familjen Spaulding i amerikanska New Hampshire, började tillverka skor inspirerade av bildreportaget som visade när norska samer drev in sitt boskap i fållan. Samerna hade enkla mockasinliknande skor på fötterna. Att ”driva” heter ”loaf” på engelska, och så var loafern född. Utvecklade modellen gjorde sedan skomakaren John R. Bass i Wilton, Maine. 1934 försåg han loafern med en liten tvådelad slejf tvärsöver, formad som ett par läppar. Slejfen sades föreställa fru Alice Bass vackra mun. Skon döptes ”Weejuns”, vilket Mr. Bass helt enkelt tyckte var ett namn med norsk klang.

Den lilla munnen blev snart en gömma för ett mynt, en penny, så att tjejer på dejt skulle kunna ringa hem från en telefonautomat om det behövdes, sades det. Och så fick skon ett namn till: penny loafers.

Penny Loafers

Under 1940-talet anammades skon av kvinnor med smak för bekväm stil, som Katharine Hepburn. Att bära ankelkorta vita sockor till sina loafers, så kallade bobby-socks, blev högsta mode. På 1950-talet lade tonåringen beslag på loafern. Förebild var bland annat rebellen James Dean, som kombinerade sina loafers med jeans, mc-jacka och vita sockor förstås. Och Audrey Hepburn looken, bestående av svarta tajts ihop med de platta skorna, plagierades flitigt.

Ett klassiskt loafersmärke med hög stilfaktor är förstås Gucci, märket som grundades 1906 av Guccio Gucci. På 1960-talet blev man berömda för sina mjuka platta skor som omedelbart blev en chic statussymbol. På 1980-talet fick loafern ett riktigt uppsving. Då syntes den på både prinsessan Diana och Michael Jackson – när han gjorde sin berömda ”Moonwalk”.

Att välja loafers i vår, är att kombinera bekvämt med trendigt. Till de moderna klassikerna räknas loafers från Chloé, och så naturligtvis Tod’s, märket som lanserades 1978 av italienaren Diego Della Valle.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Email this to someoneShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+

Kommentera

Lästips

Nu blir det reklam!

av Karina Ericsson Wärn måndag, 17 december, 2012

Forma håret

av Karina Ericsson Wärn fredag, 11 augusti, 2017

En väldoftande historia

av Karina Ericsson Wärn onsdag, 14 oktober, 2015

Pär Engsheden

av Karina Ericsson Wärn söndag, 5 januari, 2014

Grattis till oss!

av Karina Ericsson Wärn onsdag, 16 oktober, 2013

Möte med Christian Louboutin

av Karina Ericsson Wärn onsdag, 22 augusti, 2012

Hermès – från stilbildare till stilikon

av Karina Ericsson Wärn söndag, 15 oktober, 2017

Marni

av Karina Ericsson Wärn onsdag, 15 maj, 2013

Ansiktstvätt

av Karina Ericsson Wärn onsdag, 21 november, 2012

Barda om hår: 2

av Karina Ericsson Wärn söndag, 13 april, 2014
Bläddra i arkivet