TV4

torsdag, 20 juni, 2013 av Camilla Thulin

Vi tittar på TV om nätterna, ser filmer och program vi missat, dvs allt. Igår blev det sista avsnittet av den tyska serien ”Krigets Unga Hjärtan”. En förnämlig serie om andra världskriget och vad som hände 5 vänner efter 1941. Välspelat och snyggt, sedan övergick vi till TV4 play och såg en dokumentär om Sonderkommandot som tvångsarbetade med förintelseprocessen i Auschwitz och Birkenau.  Kommandot bestod av unga friska judiska män, som fick leda in sina judiska kollegor till duschen/gaskamrarna och sedan kremera dem 3 och 3 i ugnarna, helt vedrvärdigt. Pojkarna fick 60 extra dagar, som tack för tvångsarbetet fick de vandra samma väg och ersättas av nya unga män. En av dessa män har överlevt och vid 90-års ålder intervjuas han på plats mitt i vintern. Det är oerhört starkt, att han orkade, att han överlevt denna smärta är extremt.
En oerhört gripande dokumentär, som avbröts c:a 10 gånger med ytterst opassande reklaminslag. Jag undrar hur TV4 tänker då man lägger in grillade fläsknoisetter och duschkrämer emellan gripande bilder av ihjälgasade personer, eller Kalles Kaviar. Jag förstår att man är reklamfinansierad, men kan man inte lägga ett stort sjok innan och efter, inte mitt i. Det blev ytterst osmakligt och störande. Känslan blev att 4:an fullständigt sket i innehållet. Kan inte alla dessa idrottssändningar finansiera seriösa och allvarliga program? Kanske är jag överkänslig, men det var verkligen stötande och oseriöst.

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

Kommentera